Esittelyssä: ICT-remmin vahvat lenkit!

ICT-remmin vahvat lenkit

Olemme lujittaneet rivejämme viime kuukausien aikana erityisesti IT-palveluidemme saralla. Esittelyssä ICT-remmin vahvat lenkit: Markku Ikäheimonen (kehityspäällikkö), Kari Koivisto (palvelujohtaja) sekä Samuel Kallio (kehitys-/projektipäällikkö)

Millaista henkilökohtaista osaamista tuot taloon?

KARI: Näkemystä ICT-alan suunnasta ja kokemusta siitä, miten kilpailukykyinen ja asiakaslähtöinen ulkoistuskonsepti rakennetaan,
myös teknologisesta näkökulmasta. Esimiespuolella toivottavasti ihmislähtöistä otetta.

SAMUEL:
Projektiosaamista, muun muassa isojen työkokonaisuuksien osittamisesta. Toisena tukijalkana vahva tekninen osaaminen,
sillä olen toiselta koulutukseltani tekninen piirtäjä. Kolmas vahvuus on sharepoint-osaaminen ja koska pöytä tarvitsee neljännenkin jalan, Microsoft Office 365 -pilvipalvelut.

MARKKU: Tuotteistamisen osaamista sekä johdonmukaisuutta ja määrämuotoisuutta toimintamalleihin. Työstämme palvelukuvauksia, jotta asiakas tietää aina täsmällisesti, mitä tilaa. Tehokkaat toimintamallit ovat myös kustannustehokkaita.

Miten menestyneet yritykset hyödyntävät ICT:tä?

KARI: Lyhyesti sanottuna kaikessa liiketoiminnassaan. ICT:llä tuodaan älykkyyttä bisnekseen, säästetään kuluja automaatioratkaisuilla ja jalostetaan tietoa bisneksen tueksi. Monitoimittajaympäristön haasteet on tunnistettu eikä sitä enää suosita. Nyt haetaan kumppaneita, jotka sukeltavat asiakkaan bisnekseen.

SAMUEL: Yksi menestymisen edellytys on muuntautumiskyky. Prosesseja ei kuvata viimeiseen piirtoon. Kun asiakas ostaa meiltä,
hän ostaa kyvykkyyttä ostaa joustavia, muuntautuvia palvelukokonaisuuksia.

MARKKU: Menestyjäyritykset pitävät sidosryhmät lähellä toisiaan. Olemme monelle yritykselle integraattori, joka miettii asiakkaan puolesta, hakee puuttuvat palaset ja pysyy ketteränä, kuuntelevana ja ajan hermoilla.

Mikä on palveluntarjoajien tärkein haaste tulevina vuosina?

KARI: Kyky tunnistaa muutostrendit ja elää niiden mukana. Muun muassa perinteisen IT:n merkitys pienenee ja robotiikan sekä
tekoälyratkaisujen tarve kasvaa. Uuden teknologian osaajat revitään käsistä, joten on myös tärkeä ylläpitää positiivinen ja houkutteleva työnantajamielikuva. Meidän tulee olla asiakkaillemme strateginen kumppani, joka arvioi ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa tuovat ratkaisut.

SAMUEL: Tärkeintä on tuoda bisneshyöty asiakkaalle. Pelkän palvelun toimittaminen ei riitä, se että toimitetaan ikään kuin töpseli
seinään; mukana pitää tulla näkemys palvelun hyödyntämisestä.

MARKKU: Kaikkineen digitalisaatio, pilvipalvelut ja tietoturvakysymykset uusine auditointivelvoitteineen haastavat toimijoiden
kyvykkyyttä tehdä oikeita asioita, oikeilla tuotteilla. Nyt määritellään tapoja toimia.

Kaikki puhuvat asiakaskokemuksesta. Kuinka se konkretisoituu teidän ja asiakkaidenne välillä?

KARI: ”Going the extra mile” -toimintapamme konkretisoituu parhaiten siinä palautteessa, jota asiakasrajapintamme saa
jatkuvasti. Emme halua olla prosessiorganisaatio, jossa prosessit on määritelty joustamattomuuteen asti. Inhimillisyyttä, kuten aitoa
kuuntelemista ja ratkaisukykyä, ei voi prosessoida – ja nämä ovat keskeinen osa asiakaskokemusta.

SAMUEL: Jos vertaan isoihin taloihin, on niissä herkästi eräänlainen messufiilis: asetelma, jossa guru kertoo asioita ylhäältä. Meillä
kuunnellaan herkällä korvalla ja ratkaistaan asioita asiakkaan kanssa, samassa pöydässä keskustellen. Tästä kertoo jo sloganimme
”HENKILÖKOHTAISTA”, sellaisia asiakassuhteemme ovat.

MARKKU: Itselleni Tampereen Puhelimen tarjoama asiakaskokemus konkretisoitu heti ensimmäisenä työpäivänä, kun asiakaspalvelumme vetäjä kertoi, että meillä asiakaspalvelu vastaa puheluihin aina alle minuutissa. Se on kova lupaus ja asia, joka
pystytään konkreettisesti myös mittaamaan.

Mihin Tampereen Puhelin on matkalla ICT-kentässä?

KARI: Tulemme olemaan entistä skaalautuvampi kumppani niin pienille, keskisuurille kuin suurillekin yrityksille. Palveluita ei rakenneta vain tietylle segmentille. Lisäksi ratkaisut, joita tarjoamme, ovat myös itsellämme käytössä. Toimimme siis itse eräänlaisena koekenttänä ja testialustana, jotta pystymme todentamaan ratkaisujen toimivuuden, olemaan veitsenterällä teknologioissa ja niiden hyödyntämisessä bisneksessä.

SAMUEL: Modulaarisilla prosesseilla pystymme palvelemaan entistä paremmin niin isomman kuin pienemmän pään yritysasiakkaat,
yhtä henkilökohtaisesti kuin tähänkin asti. Kasvamme hallitusti ja osaajien myötä pystymme laajentamaan kattaustamme.
Kasvusta tulee aina myös hyvää sisäistä pöhinää.

MARKKU: Pirkanmaalla otamme entistä vahvemman jalansijan, sillä isoissa toimijoissa on nyt liikehdintää. Ratkaisujemme
myötä pystymme laajentumaan myös muille alueille, niin pääkaupunkiseudulle kuin muuallekin Suomeen. Uusien palveluiden
tuotteistamisessa pidämme kuitenkin ennen kaikkea huolta henkilökohtaisuudesta. Siinä uimme selvästi vastavirtaan isoja toimijoita, joiden prosessit ovat helposti niin jäykkiä, ettei henkilökohtaisuuteen pystytä uskottavasti.