Previous Page  16-17 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16-17 / 24 Next Page
Page Background

16

17

WIREESSÄ 2018

WIREESSÄ 2018

Katselukulttuuri muuttuu -

MUTTA SISÄLTÖ ON

EDELLEEN KINGI

Selvitetään ensin, mitä on tänä päivänä ”Maikkari”.

- Vapaat kanavamme ovat MTV3, Sub ja AVA ja näiden toiminta

rahoitetaan mainoksilla. Katsomo-palvelussa näkee kaiken MTV:n

sisällön ilmaiseksi missä ja milloin vain, Jauhiainen selvittää.

Kaapeliverkossa CMore tarjoaa kolme maksullista kanavapaket-

tivaihtoehtoa: koko perheen CMore, josta näkee lastenohjelmat,

leffat ja sarjat, urheiluhullun CMore Sport ja totaalisen sohvaperu-

nan CMore Total, jossa on kaikki tarjonta yhdessä paketissa.

Tarjontaa joka tuutista

Jauhiainen edustaa myyntiä CMoren puolella. Vielä 2000-luvun

alussa Jauhiaisen tullessa Maikkarille oli myynti suhteellisen help-

poa: oli vain vapaat kanavat, joita katsottiin ja joilla mainostettiin.

Nyt kuluttajille on tarjolla kymmenittäin kanavia, maksullisia suora-

toistopalveluita ja sadoittain hyviä sisältöjä.

Mihin tässä aika enää riittää!

- Sisällön merkitys korostuu entisestään. Kanavayhtiöt kilpailevat

kuluttajien suosiosta. CMoren puolella liveurheilu on se, mikä

vetää; MTV3:lla puolestaan Putoukset ja X-Factorit saavat massat

liikkeelle.

CMorella Formula 1 -kauden startti maaliskuussa ja MM-jääkiekko

toukokuussa imevät katsojat ruudun ääreen. Syksystä eteenpäin

paluumuuttajana CMorelle siirtyvä jalkapallon Mestarien liiga

tulee olemaan tärkeä vetonaula.

- Urheilun lisäksi pohjoismainen ja kotimainen tarjonta on se, jolla

erotumme ja kilpailemme, Jauhiainen linjaa.

Kilpailu sisällöistä voi kestää vuosia

Kilpailu kuumimmista sisällöistä on kiivasta. Kuinka se käytännössä

käydään?

- Kyllä se menee edelleenkin niin, että ohjelmaoikeuksien

omistajat julkaisevat vapaana olevan ohjelmasisällön esimerkiksi

messuilla, jonka jälkeen tv-yhtiöt neuvottelevat, millä hinnalla ohjelma

saataisiin omalle kanavalle. Neuvottelut tuotantoineen voivat kestää

parikin vuotta. Toisaalta esimerkiksi yksittäisen dokumentin saamisek-

si voi riittää hyvinkin lyhyt aika.

MTV panostaa erityisesti suomalaisia kiinnostaviin kotimaisiin ohjel-

miin ja CMorelle on tuotettu parikin omaa alkuperäissarjaa.

Television rooli sisäänheittäjänä

Mutta entä vanha kunnon telkkari: Saadaanko katsojat vielä tv-apa-

raattien ääreen? Entä tunnetaanko enää ”primetimen” käsitettä?

- Vaikka katselukulttuuri muuttuu, katsotaan telkkaria edelleen tosi

paljon, vapaalla puolella lähes kolme tuntia vuorokaudessa. Telkkari

kokoaa massat ja antaa koteihin puheenaiheet. Primetime on edelleen

kello 20-22, mikä on selvästi katsomisen ydinaikaa, Jauhiainen kertoo.

Katsojamäärät ovat myös pysyneet korkeana: MTV:n primetime ta-

voittaa tv:ssä noin 2 miljoonaa katsojaa. Ikäjakauma on tosin siirtynyt

hieman ylöspäin.

- Nuorimmat ikäryhmät ovat siirtyneet hieman enemmän muille pää-

telaitteille, kuten mobiiliin ja netti-tv:n puolelle. Televisio vetää hieman

vanhempaa porukkaa, mutta kyllä siellä nuoretkin ovat.

Televisiolla on edelleen merkittävä ”sisäänheittävä” rooli. Putoukset ja

Posset ovat tärkeitä hittejä, joilla isot yleisöt saadaan ruutujen ääreen.

Ja sitten:

- Tämä avaa ikään kuin keskusteluyhteyden. Sen jälkeen voidaan

katsojalle kertoa, mitä muuta MTV:llä on tarjota ja millä päätelaitteilla

ja miten katsoja voi suosikkiohjelmiaan seurata.

CMore -suoratoistopalvelun veto-

nauloja ovat alkuperäissarjat, mm.

rikosdraama Aallonmurtaja, jonka

koko kausi on katsottavissa suoratois-

topalvelusta. Sarjaa esitetään myös

sunnuntaisin MTV3-kanavalla

klo 21 alkaen.

CMorella Formula 1 -kauden

startti maaliskuussa ja MM-jää-

kiekko toukokuussa imevät

katsojat ruudun ääreen.

Kuva: MTV

Kuva: MTV ja Shutterstock

Kaukana ovat ajat, kun oli tasan neljä kanavaa ja televisiosta katsottiin, mitä

kanava oli päättänyt. Nyt katsoja valitsee, mitä katsoo, milloin ja millä välineellä.

Jututimme MTV:n

Jari Jauhiaista

siitä, millaista tv:n katsominen on tämän

päivän runsaudensarvessa.

KULUTTAJAT